Hírek
2012. Szeptember 27. 21:10, csütörtök |
Helyi
Forrás: szigliget.hu
Id. Szívós Istvánról nevezik el a kikötőt Szigligeten
Szeptember 28-án, a 10 óra 30 perckor kezdődő ünnepségen a szigligeti kikötőt id. Szívós Istvánról nevezik el.
A Balatoni Hajózási Zrt.-nél már hagyománnyá vált, hogy vitorláskikötői a tóhoz kötődő híres személyekről kapják nevüket. A szigligeti vitorlás- és személyhajó kikötő, melynek vitorláskikötő része 2001. július 12-én került átadásra, kedvelt túracélpont mind a turisták, mind a vitorlázók körében. Vitorláskikötőnk 132 vitorláshellyel várja a vitorlázás szerelmeseit, míg személyhajó kikötőnkből főszezonban menetrend szerinti hajójárat és sétahajó is kifut.
A szigligeti képviselő-testület célként tűzte ki, hogy megemlékezzen azokról a Szigligethez kötődő személyekről, akik munkásságukkal rászolgáltak az ország és a település elismerésére.
Először a tavalyi évben tartott a település névadó ünnepséget, amikor is a Közösségi Házat Básti Lajos Kossuth-díjas színművészről nevezte el.
2012. szeptember 28-án, a 10 óra 30 perckor kezdődő ünnepségen a szigligeti kikötőt a képviselő-testület határozatának megfelelően id. Szívós Istvánról nevezik el.
Id. Szívós István „Szigliget és a Balaton szerelmese” volt, ahogy ez Béres János szobrászművész által készített, és az ünnepségen leleplezésre kerülő domborművön is olvasható lesz. A kétszeres olimpiai bajnok (1952. Helsinki és 1956. Melbourne) mindig szívesen tartózkodott a Balaton-parti kis településen, Szigligeten. Sokat járt horgászni, csónakja a jelenlegi vitorláskikötő területén volt. Innen indult a nyugalmat és horgászélményeket nyújtó víztükörre. A nyaralója erkélyén ülve a Balaton tárult szemei elé.
A rendezvényen ünnepi beszédet mond Balassa Balázs, Szigliget polgármestere. A család képviseletében Gallov Rezső méltatja id. Szívós István munkásságát.
Az id. Szívós Istvánt ábrázoló domborművet, ifj. Szívós István és Béres János szobrászművész, míg a kikötő új nevét ábrázoló táblát unokája, Szívós Márton leplezi le.
Id. Szívós István
Született: Szeged, 1920. augusztus 20.
Elhunyt: Budapest, 1992. június 22.
Klub: a SZUE, a MUE, a MAC úszója, vízilabdázója, a Vörös Lobogó, az MTK, a Bp. Vasas (1956) vízilabdázója
Eredmények: Vízilabdában az 1948-as londoni olimpián ezüstérmes. 1952-ben, Helsinkiben olimpiai bajnok. Az 1954-es torinói Európa-bajnokságon és az 1956-os melbourne-i olimpián is a bajnokcsapat tagja. Rajki Béla szövetségi kapitány szerint megtestesítője volt a magyar vízilabda-kultúrának: hihetetlen technikája, művészi labdakezelése a közönségnek nem mindennapi élvezetet, a szakembereknek valóságos oktató példát jelentett. Úszásban is versenyzett, a melbourne-i olimpián helyezetlen 200 méter mellen.
Vízilabdában 1940-től 1957-ig volt válogatott.
Az OSC egyik megalapítója, a MAFC vízilabda-szakosztályának vezetőedzője, az egyiptomi válogatott szövetségi kapitánya.
Család: Fia, ifj. Szívós István is vízilabdázott, az 1976-os montreali olimpián a győztes válogatott tagja, majd a Ferencvárosi TC elnöke volt. Unokája, Szívós Márton jelenleg a magyar válogatott tagja.
SZIGLIGET motoros személyhajó
A Balatoni Hajózási Zrt. évek óta jelentős figyelmet fordít hajóparkjának korszerűsítésére, az elavult vízibuszok lecserélésére. Ennek a programnak a keretében került sor a Bódeni-tóról a német Bodanwerft hajógyártól egy félkész hajótest megvásárolására, amelyet a Balatoni Hajózási Zrt. siófoki telephelyén fejezett be saját elképzeléseinek megfelelően.
A szerződéskötésre 2011. októberében került sor. November 14. és 19. között megtörtént a Bodanwerft hajógyár kikötőjében álló 1079. építési számú hajó félkész felépítménynek levágása és a hazaszállítás előkészítése. Erre a közúti és vízi szállítóeszközök és műtárgynyílások korlátozott mérete miatt volt szükség.
Szállítás
A hajótest és felépítménye 3 nagyobb és több kisebb darabban közúti trélerre kidaruzva december 13-án indult 10 napos útjára. Az első, Kressbronn am Bodensee és Roth bei Nürnberg közti szakaszt két nap alatt tette meg az autópályán gyakran 70-80 km/h-s sebességgel haladva. Nürnberg kikötőjében a test és a többi szekció is egy önjáró uszály, a „HERSO-I” raktárterébe került beemelésre. A hajó gyomrában, a lezárt raktárfedelek alatt 5 napos utazással a csatornákon és a Dunán haladva érkezett meg Dunaújvárosba. Itt december 20-án reggel került sor a kidaruzására, és egy újabb közúti tréleren való rögzítésre. Az utat Siófokig közúton teljes útzár mellett tette meg a hajó az éjszaka folyamán. Másnap a Siófok-Kiliti sólyán a hajótest alá kiépítettük a sólyaszánkókat, a trélerek eltávolítása és a hajó megdöntése után, 22-én megtörtént a hajó vízre eresztése. A délután folyamán a hajót két munkaladikkal vontatva felúsztattuk a Sió csatorna városi szakaszán és végül megtörtént a hajó átzsilipelése a Balatonra. A hajó december 22-től a Balatoni Hajózási Zrt üzemi kikötőjében várta az új évet, és a munkák megkezdését.
Építés
A hajó építésének befejezése során a fő szempont a Társaság igényeinek megfelelő, korszerű, utas barát, a legmodernebb biztonsági és kényelmi berendezésekkel felszerelt menetrendi személyhajó kialakítása volt. Ennek érdekében az eredeti német tervek több helyen módosításra kerültek, a balatoni követelményeknek megfelelően.
2012. februárjában megkezdődött a hajó felépítmény acélszerkezetének építése Balatoni Hajózási Zrt. telephelyén, melynek keretében megtörtént a szétvágott felépítmény helyreállítása, elkészült a hiányzó szakasz betoldása, valamint egy teljesen új, a Társaság elképzeléseinek megfelelő kormányállás.
Május végén megtörtént a hajó partra húzása. A sólyázás során elvégeztük a hajótest vízvonal alatti részét érintő munkákat, így felhelyeztük a hajócsavarokat, a mélységmérőt és beépítésre került az orrsugár hajtómű és a horgonyzseb kialakítása. Ekkor történt meg az első hivatalos szemle a Nemzeti Közlekedési Hatóság részéről. A hajó vízrebocsátása után megkezdődtek a hajó külső festésének munkálatai. Ezzel párhuzamosan zajlottak a hajó elektromos-, gépészeti- és asztalos szerelőmunkái, így a kábelrendszer, a világítási rendszer kiépítése, a nyílászárók behelyezése valamint a burkolatok kialakítása és felhelyezése.
Augusztusban beszerelésre került valamennyi gépészeti egység, szeptemberben elkészültek a burkolatok, helyére került a hajó valamennyi berendezése, a saját tervezésű saválló padok, a beltéri asztalok és székek, az egyedi gyártású, gombnyomással vezérelhető automata tolóajtók, a lakóterek berendezése.
A hajó építése során szinte valamennyi munkafázist a Társaság saját szakemberei végeztek el, alvállalkozók bevonására csak néhány speciális esetben került sor.
A SZIGLIGET motoroshajó fő méretei:
Hossza: 40,4 m
Szélessége: 7,2 m
Merülése: 1,1 m
Befogadóképesség: 300 fő
A hajó elnevezésére az év elején pályázatot írt ki a Balatoni Hajózási Zrt. A hajó nevére kiírt pályázatra több száz javaslat érkezett, többek között Szigliget is, és időközben azon tulajdonosi önkormányzatok részére, amely települések nevét nem viseli balatoni hajó felkínáltuk a névhasználatot. Szigliget Község Önkormányzata vállalta jelentős összegű név-szponzorálási díj megfizetését, így ezen ősi, nagy múltú községről kapta legújabb hajónk a nevét.
2012. szeptember 18-án a Nemzeti Közlekedési Hatóság részéről megtörtént a hajó üzemképességi szemléje, ennek megfelelően a hajó az ősz folyamán bemutatható és 2013-ban menetrend szerint, illetve programhajóként fog közlekedni, mind a keleti, mind a nyugati medencében, terveink szerint több útvonalon is lehet majd találkozni az új hajóval.
Ezek érdekelhetnek még
2024. November 04. 14:07, hétfő | Helyi
K&H: indul a „pénztanárok” versenye
a TikTokon csapnak össze egymással a pedagógusok
2024. Szeptember 25. 07:52, szerda | Helyi
NAV: szeptember 30-ig igényelhető vissza a külföldi áfa
2024. Szeptember 13. 06:00, péntek | Helyi
PM: az IMF is támogatja a magyar EU-elnökség célkitűzéseit
A Nemzetközi Valutaalap (International Monetary Fund, IMF) szerint a magyar gazdaság növekedése az uniós rangsor élmezőnyében lehet jövőre
2024. November 22. 09:59, péntek | PR
Többen látják az egyetlen járható útnak a lakásbérlést a fiatalok számára
még mindig sokan vannak azonban, akik szerint pénzkidobás ingatlant kivenni